The influence of educative aspects on entrepreneurship of disabled people in Spain
Influencia de aspectos educativo-formativos en emprendimiento de personas con discapacidad en España
Salvador Manzanera-Román , José Antonio Durán Valera
Suma de Negocios, 10(22), 35-41, Edición Especial 2019, ISSN 2215-910X
http://dx.doi.org/10.14349/sumneg/2019.V10.N22.A5
Received on November 20th, 2018
Accepted on February 20th, 2019
Available online on March 1st, 2019
En los últimos años se ha dado un deterioro de la situación laboral de las personas con discapacidad. El objetivo principal de esta investigación ha sido identificar los aspectos que estructuran la dimensión educativa como determinante del emprendimiento de las personas con discapacidad. La hipótesis determina que una mejora del nivel educativo de las personas con discapacidad puede propiciar una mejoría de la posición en el mercado de trabajo y su inserción sociolaboral. Mediante una metodología cualitativa (15 entrevistas a personas relacionadas con el mundo de la discapacidad y el emprendimiento) se concluye que la formación es un elemento fundamental para sustentar el emprendimiento. Dentro de los aspectos formativos, tanto la formación específica en materia de emprendimiento como la educación inclusiva por la que las personas con discapacidad acceden a la formación en plano de igualdad con relación a las personas sin discapacidad, resultan claves para el fomento del emprendimiento.
Palabras clave:
Emprendimiento,
discapacidad,
educación,
formación,
educación inclusiva,
formación específica
Last years has experienced a worsening of labor situation of disabled people. This research aims to identify the aspects that structure the educational dimension as a determinant of the entrepreneurship of disabled people. The hypothesis determines that an improvement in the educational level of disabled people can lead to an improvement in their position in the labor market and their socio-labor insertion. Through a qualitative methodology (15 interviews to people related to entrepreneurship and disability) it is concluded that training is a fundamental element to sustain entrepreneurship. Within the training aspects, both specific training in entrepreneurship and inclusive education by which people with disabilities access training on an equal footing concerning people without disabilities, are critical to the promotion of entrepreneurship.
Keywords:
Entrepreneurship;
disability;
education;
training;
inclusive education;
specific training
JEL Classification:
L26, F66, I24, M53
Andreu-Ferrer, I., Hernández-Pedreño, M. & Romero-Sánchez, E. (2018). Educación y formación para el empleo [Education and training for employment]. Hernández-Pedreño, M. (Dir.). Inserción social y laboral de los jóvenes en la región de Murcia. Murcia: Editum.
Ashley, D. & Graf, N. (2017). The process and experiences of self-employment among people with disabilities: A qualitative study. Rehabilitation Counseling Bulletin, Communication & Society, 61(2), 90-100.
Benito-Martínez, J. (2008). Educación social para la igualdad [Social education for equality]. Hernández-Pedreño, M. (Coord.). Exclusión social y desigualdad. Murcia: Universidad de Murcia.
Boellstorff, T. (2019). The opportunity to contribute: Disability and the digital entrepreneur. Information, Communication & Society, 22(4), 474-490.
Cano, A. (2018). (Dis)capacidad y empleo en España [Disability, capacity and employment in Spain]. Rey, J. L. & Mateo, L., El empleo de las personas con discapacidad: oportunidades y desafíos (pp. 379-391). Madrid: Dykinson.
Cooney, T. (2008). Entrepreneurs with disabilities: Profile of a forgotten minority. Irish Business Journal, 4(1), 119-129.
Dalmau-Montalà, M. et al. (2013). Formación universitaria e inserción laboral. Titulados españoles con discapacidad y competencias profesionalizadoras [University training and job placement. Spanish graduates with disabilities and professional skills]. Revista Española de Discapacidad, 1(2), 95-118.
Dhar, S. & Farzana, T. (2017). Entrepreneurs with disabilities in Bangladesh; an exploratory study on their entrepreneurial motivation and challenges. European Journal of Business and Management, 9(36), 103-114.
Doyel, A. W. (2000). No more job interviews: Self-employment strategies for people with disabilities. St. Augustine (FL): Training Resource Network.
Durkheim, E. (1922/1975). Educación y sociología [Education and sociology]. Barcelona: Península.
Fernández, M., Cegarra, B. & Vidal, P. (2015). El empleo de las personas con discapacidad [The employment of people with disabilities]. Barcelona: Observatorio de la Discapacidad Física.
Fernández-Enguita, M. (2010). La institución escolar en la sociedad de la información y el conocimiento [The school institution in the information and knowledge society]. Feito, R. (Coord.). Sociología de educación secundaria. Madrid: Grao.
INE. Instituto Nacional de Estadística. (2016). El empleo de las personas con discapacidad [The employment of people with disabilities]. Retrieved from http://www.ine.es/prensa/epd_2016.pdf.
Kitching, J. (2014). Entrepreneurship and self-employment by people with disabilities. London: OECD.
Köhler, H. D. & Martín-Artiles, A. (2007). Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales [Manual on the sociology of work and labor relations]. Madrid: Delta.
Lindner, J. (2018). Entrepreneurship education for a sustainable future. Discourse and Communication for Sustainable Education, 9(1), 115-127.
Manzanera, S. (2016). La precariedad laboral y los nuevos espacios de exclusión social (tesis doctoral) [Job precariousness and new spaces of social exclusion (doctoral thesis)]. Universidad de Murcia.
Manzanera-Román, S. & Ortiz, P. (2017). Discapacidad y su relación con el mercado de trabajo. Situación sociolaboral [Disability and its relationship with the labor market. Socio-labor situation]. Ortiz, P. & Olaz, A. (Dirs.). Emprendimiento, empleo y discapacidad. Un diagnóstico. Madrid: Aranzadi.
Méndez-Martínez, I., Martínez-Gabaldón, E. & Santos-Jaén, J. (2016). Las personas con discapacidad y su relación con la actividad económica en la región de Murcia [People with disabilities and their relationship with economic activity in the Murcia region]. Cuadernos del Consejo Económico y Social de la Región de Murcia, núm. 2. Murcia: Consejo Económico y Social de la Región de Murcia.
Mercado-García, E., Aizpurúa-González, E. & García-Vicente, L. M. (2013). Avanzando hacia la igualdad de oportunidades en la inclusión sociolaboral de las personas con discapacidad [Advancing towards equal opportunities in the social and labor inclusion of people with disabilities]. Cuadernos de Trabajo Social, 26(1), 95-104.
Moreno-Rodríguez, R. & Tejada-Cruz, A. (2015). El emprendimiento como alternativa laboral de las personas con discapacidad: importancia de la ocupación productiva sobre la calidad de vida [Entrepreneurship as a work alternative for people with disabilities: importance of productive occupation on the quality of life]. Congreso Nacional de Empleo y Discapacidad (Libro de Actas), Granada, 5-6 de marzo, 50-57.
ODISMET – Observatorio sobre discapacidad y mercado de trabajo (2017). La situación de las personas con discapacidad en el mercado laboral [The situation of people with disabilities in the labor market]. Madrid: Fundación ONCE.
Olaz, A. (2017). La discapacidad en España. Perfil sociodemográfico. Discapacidad física/sensorial [The disability in Spain. Sociodemographic profile. Physical/sensory disability]. Ortiz, P. & Olaz, A. (Dirs.). Emprendimiento, empleo y discapacidad. Un diagnóstico. Madrid: Aranzadi.
Olaz, A. & Ortiz, P. (2018). Causas y factores del emprendimiento de persona con discapacidad. Un análisis competencial a través de la técnica de grupo nominal [Causes and factors of entrepreneurship of people with disabilities. A competence analysis through the nominal group technique]. Cizur Menor (Navarra): Aranzadi.
Ortiz, P. & Olaz, A. (2015). Competencias y emprendimiento desde la perspectiva de los jóvenes [Competencies and entrepreneurship from the perspective of young people]. Revista Andaluza de Relaciones Laborales, 31-32, 17-36.
Ortiz, P. & Olaz, A. (2016). Mapa conceptual del emprendimiento de la mujer. Fortalezas y aspectos a potenciar [Conceptual map of women’s entrepreneurship. Strengths and aspects to be strengthened]. Ortiz, P. & Olaz, A. (Coord.), Mujer y emprendimiento desde una perspectiva competencial. Cizur Menor (Navarra): Aranzadi.
Pavey, B. (2006). Human capital, social capital, entrepreneurship and disability: An examination of some current education trends in UK. Disability & Society, 21(3), 217-229.
Renko, M., Parker-Harris, S. & Caldwell, K. (2015). Entrepreneurial entry by people with disabilities. International Small Business Journal, 34(5), 555-578.
Rey, J. L. (2018). Propuestas para la plena integración laboral de las personas con discapacidad [Proposals for the full labor integration of people with disabilities]. Rey, J. L. & Mateo, L., El empleo de las personas con discapacidad: oportunidades y desafíos (pp. 393-411). Madrid: Dykinson.
Rizzo, D. (2002). With a little help from my friends: Supported self-employment for people with severe disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation, 17, 97-105.
Rodríguez, V. (2018). Caracterización del empleo de las personas con discapacidad a partir de la MCVL [Characterization of the employment of people with disabilities from the MCVL]. Rey, J. L. & Mateo, L., El empleo de las personas con discapacidad: oportunidades y desafíos (pp. 271-290). Madrid: Dykinson.
Solano-Lucas, J. C. (2008). La exclusión social a través de la desigualdad de oportunidades educativas [Social exclusion through the inequality of educational opportunities]. Hernández-Pedreño, M. (Coord.). Exclusión social y desigualdad. Murcia: Universidad de Murcia.
Velandia, S., Castillo, M. & Ramírez, M. (2018). Acceso a la educación superior para personas con discapacidad en Cali, Colombia: paradigmas de pobreza y retos de inclusión [Access to higher education for people with disabilities in Cali, Colombia: paradigms of poverty and inclusion challenges]. Lecturas de Economía, 89, 69-101.
Villa, N. (2003). Situación laboral de las personas con discapacidad en España [Employment situation of people with disabilities in Spain]. Revista Complutense de Educación, 14(2), 393-424.
Dimensions
PlumX
Instituciones
University of Murcia. Murcia, Spain
Copyright © 2019. Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Colombia

